Alltid dyngserri.

måndag 9 april 2007

Adura Vita

Jag har två datorer på mitt skrivbord. Anledningen är mest att jag spelar ett spel som heter Tibia. En skillnad på Tibia jämfört med många andra MMORPGS är att mana är värdefull. Man kan nämligen göra runor för sin mana om man inte är Knight. Runorna kan man i sin tur sälja till andra spelare.

En kompis fick mig att börja spela Tibia julen 2005, ett tag efter uppdateringen 7,5 där CipSoft (skaparna av Tibia) precis infört en del grejer för att förhindra de dåvarande runfarmarna. En runfarm är många Druider som står och gör runor som de sedan säljer och tjänar pengar på. Mängder av spelare använde macron för att göra runor på deras Druider när de inte spelade som vanligt. På detta vis fanns det snart så mycket runor så att ingen ville ha flera, alla hade tillräckligt och om man behövde så kunde man köpa väldigt billigt.

7,5-uppdateringen tog bort nästan alla dessa Druider som gjorde runor, och man fick inte längre använda macron. Jag började däremot använda en druid på min andra dator när jag spelade eller gjorde annat på min vanliga dator som jag gjorde annat på. Jag gör den vanligaste runan som man tjänar mest pengar på , Ultimate Healing Rune eller Adura Vita.

Det största hindret som km med 7,5-uppdateringen var Soul Points. Varje gång man gör en UH så förlorar man 3 Soul Points som man kan få tillbaka genom att döda monster. När man dödar ett monster så får man 2 Soul Points efter 4 minuter, sen dödar man ett till och kan få 2 till. På detta sätt måste jag alltså stå på något ställe där jag kan döda monster samtidigt som jag gör runor, annars så har jag till slut inga Soul Points kvar och kan inte göra fler runor.

På servern jag spelar på nu står jag vid ett avlägset hål och dödar ett monster varje gång min timer plingar, och gör en runa när jag får tillräckligt med mana. Jag måste hela tiden vara beredd och ha koll på skärmen ifall någon kommer för då måste jag berätta att jag inte är någon bot för om dem tror det så dödar de oftast mig, och ibland annars också.

Det är en del jobb att stå och ha kolla på allt men jag tjänar bra med pengar, och jag kan även tjäna pengar när jag inte spelar på min andra spelare. Vad skulle jag göra utan min Rattan?

Spela Tibia! Extremt bra spel.

1 kommentar:

Anonym sa...

TIBIA!!