Alltid dyngserri.

måndag 9 april 2007

Winamp, jag har övergett dig.

Det skedde utan att jag egentligen tänkte på det. När jag först installerade Foobar så var det för att kunna lyssna på musik samtidigt som jag spelade World of Warcraft. Från början gillade jag inte programmet särskilt mycket, jag saknade Winamps klockrena Media Library och fler av Winamps funktioner som jag hade älskat i många år. Anledningen till att jag använde Foobar var min brist på RAM i datorn, och det var inte bara i WoW som det var skönt att använda Foobar istället för Winamp för att dra ner på minnesanvändningen.

Allt eftersom jag började använda Foobar oftare och oftare så började jag gillar programmets stil mer och mer, i Foobar så har man flera egengjorda spellistor i flikar i själva fönstret och längst upp sitter uppspelningsknapparna. Foobar har ett Media Library precis som Winamp, men inte alls lika smidigt och bra, jag gillar bättre att bara dra låtarna direkt in i fönstret från mapparna där jag har dem. En av de bästa sakerna var att man på ett lätt och bra sätt få översikt över all sin musik. Foobar hade mera en sökfunktion och en design lik utforskarens.

Det jag saknar mest när jag använder Foobar är att ha huvudfönstret längst upp och alltid överst. På så sätt ser man alltid vad låten heter som man lyssnar på och kan lätt byta låt och så vidare. Detta slöar ner datorn en del, men jag kan inte vara utan det när jag använder Winamp. Bland det bästa med det!

En sak som jag saknar i Foobar är att den inte har någon funktion för synkronisering med mp3-spelare som Winamp hade. Jag använde inte funktionen så mycket, men den var smidig när jag skulle föra över något till någons Mp3-spelare. En annan av Foobars svagheter är att man inte kan ha på Shuffle och Repeat samtidigt, men det är inget som man saknar utan man vänjer sig efter ett tag.

Anledningen till att jag aldrig använder Winamp idag är att jag är trött på starttiden, den halvsekund det tar att få upp fönstret, de fryslagg jag fick på Tibia flera gånger som ibland ledde till min död (detta kunde jag förhindra genom att inte ha Winamps prioritering på high men då så kunde det ibland ta flera minuter innan nästa låt kom i spellistan).

Jag saknar mycket i Winamp, men långt ifrån tillräckligt med att stå ut med det. jag tror inte heller att jag kommer börja använda det igen när jag får bättre dator, jag har konverterat till Foobar helt enkelt. Ett enkelt och fritt program som använder minimalt utav datorns arbetsminne.

Ladda ner Winamp
Ladda ner Foobar